maandag 14 november 2011

Verslag jubileum trip naar London

Het was nog vroeg toen de wekker ging. We moesten om 07.00 uur op Schiphol zijn voor onze vlucht naar de geweldige stad London. Deze twee daagse trip hadden we georganiseerd voor ons 10 jarig jubileum van Amsterdam Watch Company. Om onszelf en het personeel met aanhang die al jaren bij ons werken te verwennen met een bezoek aan een bijzondere plek waar ik persoonlijk al heel lang naartoe wilde gaan, en ook leuk is voor iedereen die in tijd is geïnteresseerd; Greenwich Royal Observatorium.

Groep foto bij de GMT klok

Keurig op tijd landen we op Gatwick Airport om de trein te pakken naar ons hotel die op een fantastische locatie in London lag. Nadat we de reistassen hebben opgeborgen maakten we ons klaar om met de metro naar de “River Thames” te gaan om daar de boot te nemen naar Greenwich Park.

Greenwich park met typisch Engels weer

Met typisch Engels weer vaarden we langs Westminster’s “Big Ben”, the London Eye en de Tower Bridge om af te meren bij Greenwich Pier. Inmiddels hadden we allemaal trek gekregen en besloten we een tafel te zoeken bij The Old Brewery. Een prima eetgelegenheid om eens rustig een heerlijke hamburger met een zelf gemaakt biertje te nuttigen.

Wie kent hem niet de Big Ben

Het millennium reuzenrad "London Eye"

Linker brugdeel van de "Tower Bridge"

Hierna was het tijd om naar de Royal Observatory te lopen. Een bijzonder plaats waar de zogehete 0-mederiaan gelegen is. De plek waar de wereldtijd, die in 24 uur is verdeeld, begint en eindigt. Deze lijn is samen met een klein museum in het Observatorium en Planetarium gevestigd. Een bezienswaardigheid die je als horloge liefhebber een keer gezien moet hebben. Al is het alleen maar om Greenwich Mean Time (GMT) te ervaren.

Flamsteed house met mederiaan lijn op de voorgrond

In het Flamsteed House is een bijzondere collectie nauwkeurige uurwerken verzameld waaronder die van John Harrison, de uitvinder van de chronometeruurwerk. Deze nauwkeurige tijdinstrumenten waren nodig om, vooral op zee, te kunnen navigeren. Hiervoor waren de juiste lengtegraad en de exacte tijd nodig. John Harrison heeft verschillende klokken gemaakt die zo nauwkeurig waren dat hij daarvoor ook wel de vader van de moderne navigatie wordt genoemd.

1, 2, 3 in een stap in een andere tijdzone

Met een been in London en de ander in Amsterdam

Na ons te hebben opgefrist in het hotel zijn we met de typische Engelse taxi’s naar een geweldig restaurant gereden. Een ervaring waar Toesja en ik al weken naar uit had gekeken en nu samen met de mensen die al zoveel jaren voor ons werken kon gaan delen. Het Bibendum restaurant gevestigd in het oude Michelin House, de voormalige bandenopslag en kantoorgebouw van Michelin London uit 1911. De geweldige ambiance met de authentieke glas-in-lood ramen in Art Deco stijl en het heerlijke eten met de prachtige wijnen maakte deze avond een avond die we nooit meer zullen vergeten. Met als kers op de taart een mooie geschenk dat we kregen van de jongens voor een dag genieten voor zijn tweeën, wat een geweldige verrassing na een geslaagde eerste dag in London.

Glas-in-lood raam van het Michelin House

Moeilijk kiezen uit zoveel mooie wijnen

Na een prima nachtrust zaten we met gebakken ei, bonen en worstjes aan het ontbijt. Deze dag kon naar eigen inzicht worden ingevuld. Een bezoek aan Buckingham palace, Portobello Market, Bond street of het luxe warenhuis Harrods lag in het verschiet. Nadat het zonnetje was door gebroken ging ieder zijn gang en was het om vier uur weer verzamelen voor de terugreis naar Amsterdam.

Kerstafdeling van Harrods

lekker Engels antiek op Portobello road

Sir Bram en Lady Anouk

Na een perfecte aansluiting met de trein op de luchthaven van London zaten we gezellig met zijn allen om nog een hapje te eten in een van de restaurantjes op Gatwick. Hier werden de belevenissen van de dag nog even doorgenomen en souvenirs getoond. Onderweg in het vliegtuig konden we terug kijken op een geslaagd en zeer gezellig bezoek aan London. Een beter jubileum feestje konden we ons niet wensen. Vol energie en nieuwe ideeën gaan we de volgende 10 jaar tegemoet.

Iedereen bedankt voor de fijne momenten en het heerlijke cadeau, bedankt!