dinsdag 6 april 2010

Kijkje achter de schermen.

U ziet ons altijd in de winkel of op beurzen, maar op de eerste verdieping van de Reestraat wordt het echte werk gedaan. Hier worden de reparaties ingeboekt, uitgeboekt en klanten per telefoon of e-mail op de hoogte gehouden. Momenteel verwerken wij tussen de 40 en 60 reparaties per week en werken met vier vaste horlogemakers die ieder hun eigen specialiteit hebben; daarover binnenkort meer.


Naast reparaties voor klanten moeten natuurlijk ook onze eigen horloges tiptop in orde zijn. Voordat ze worden geëtaleerd gaan ook deze dus éérst naar onze horlogemakers. Vervolgens wordt er een certificaat gemaakt, waar alle nummers, het productiejaar en een foto in komen te staan. Omdat wij naast een uurwerkgarantie ook garantie geven op originaliteit, controleren wij van alle horloges ook (onder andere) het uurwerknummer. Bij IWC en Patek Philippe wordt dit zelfs gecombineerd met een extract uit de archieven van de respectievelijke fabrikanten! Bij deze merken is dan zelfs vaak exact bekend waar het horloge is verkocht en geproduceerd. Dit extract wordt vanzelfsprekend meegeleverd bij de verkoop.
Ook moeten de horloges worden voorzien van een prijs- en etalagekaartje, waar een korte beschrijving op wordt gezet. Na het horloge te hebben gefotografeerd worden de foto’s voor het certificaat geprint, zodat dit tevens als klein taxatierapport kan functioneren. Een selectie van horloges wordt uitgebreider gefotografeerd en vervolgens op de website geplaatst. Hier wordt zowel in het Nederlands als in het Engels een kort maar leuk verhaaltje bij getypt. Deze omschrijving wordt vingervlug maar correct gemaakt en door veel klanten gewaardeerd.


Nu, dit was een klein kijkje achter de schermen bij Amsterdam Watch Company, zodat u een klein idee heeft waarmee wij ons bezighouden. Dus als u zich nog eens afvraagt waar de trap achter in de winkel naar toe gaat: hij leidt naar het kloppend hart van de zaak!